Geplaatst in Het leven zoals het is, Reisverhalen

#91 Vakantiewishlist

Binnenkort vertrekken de echtgenoot en ik op langverwachte vakantie. Ik telde de dagen af, want het nadeel van op het eind van de zomer op vakantie gaan, is dat je geduld moet hebben tot het aan jou is. Nu is het bijna zover. De inpaklijst ligt klaar en de koffers kunnen gevuld worden. Alsof de anticipatie nog niet groot genoeg was, maakte ik dit jaar ook een vakantiewishlist.
Dit is mijn wensenlijstje voor de vakantie:

  • ‘Goed weer’
  • Mooie looproutes om te ontdekken
  • Lekker (uit)eten
  • Nieuwe theetjes
  • Uitstapjes
  • Twee boeken uitlezen
  • 24 uur zonder sociale media
  • Inspiratie opdoen én ontspannen

Vorig jaar vertrokken de echtgenoot en ik op loopstage in Oostenrijk en ja hoor, ook dit jaar staan de sportschoenen uiteraard al klaar. Ik heb zelf drie stuks mee: één paar dat quasi ‘op’ gelopen is (nochtans nog maar in de running sinds mei), een nieuw paar en een paar trailschoenen voor op slechter terrein. De marathon in oktober kruipt namelijk dichter en dichter, dus moeten er nog heel wat kilometers op de teller komen. De bergen vermijden we dit jaar, en ook lange autoritten zitten er (gelukkig voor mij) niet in, want we blijven in eigen land en gaan daarnaast op bezoek bij onze noorderburen.

Net zoals vorig jaar ben ik voorlopig nog erg enthousiast over het vooruitzicht om alle dagen te lopen (we hebben ‘maar’ 2 rustdagen), ook al is het soms twee keer per dag en zullen de spieren waarschijnlijk best wel stram zijn. Ik kijk er na alweer een coronajaar met rondjes lopen in de buurt eigenlijk vooral naar uit om eens ergens anders te kunnen genieten van de natuur. Een andere omgeving om verloren te lopen (geen nood, de gps ligt al klaar). We planden onze trip langs een paar grote natuurgebieden, dus mooie looproutes ontdekken zou niet moeilijk moeten zijn.

Waarom ‘goed weer’ tussen aanhalingstekens? Waar anderen nu het vliegtuig nemen voor een stevige portie vitamine D, hoeft het voor mij geen dertig graden te zijn. Dat is namelijk weer té zweterig. Ik stel me tevreden met droog weer. Koud is niet erg, daar kunnen we ons op kleden en de windjas is ook al ingepakt. Hoewel de regenjas uiteraard ook al klaarligt, hoop ik die stiekem niet veel nodig te hebben. Dat is toch niet veel gevraagd, hé? 🙂

We gingen voor veiligheid en rust op vakantie, en dus wisselen we verschillende AirB&b’s af, zodat we op ons gemak zijn en kunnen gaan en staan waar we willen. We plannen een paar restaurantbezoekjes (de echtgenoot heeft nog wat nummers nodig voor zijn restaurantlijstje), maar we willen ook zelf achter de kookpotten staan. We vinden het namelijk allebei superleuk om eens naar een andere supermarkt te kunnen gaan, om wat nieuwe producten uit te proberen in plaats van onze standaard boodschappenlijst. Ik kijk vooral uit naar de Nederlandse supermarkten, die toch nog wat verder staan op vlak van vegetarische en vegan alternatieven. Hopelijk vinden we ook ergens een boerenmarktje om wat lokale producten te kunnen kopen, zodat we gezellig samen kunnen koken en receptjes uittesten. Ik hoop ook een leuk theewinkeltje tegen te komen, want ik heb niet de gewoonte om souvenirs te kopen op vakantie, maar een thee probeer ik wel altijd mee te nemen. Als ik dan achteraf thuis een kopje thee zet, kan ik nog eens mijmeren naar de vakantie waarop ik dat theetje kocht. Ik heb m’n best al gedaan om de theevoorraad een beetje te doen slinken, maar laten we eerlijk zijn: je kan nooit genoeg thee in huis hebben… 😉

Voor wie zich afvraagt of we dan enkel gaan lopen – nee hoor – er staan tussendoor ook een paar uitstapjes op de lijst. Voornamelijk dingen in openlucht, zoals de dierentuin, een openluchtmuseum en misschien een pretpark. We hebben echter geen strakke planning (héél moeilijk voor mijn plannerhoofd), maar laten het ook een beetje van het moment en de weersomstandigheden af wat we gaan doen. Vorig jaar in Oostenrijk wisselden we de berglooptochten af voor luie saunanamiddagen. Nu hebben we geen welness of sauna in het vooruitzicht, maar hebben we genoeg boeken, spelletjes (en uiteraard ook breiwerk!) mee voor de rustmomenten. Ik plan twee boeken uit te lezen: ‘Het hoofd weegt zwaarder dan de benen’, een aanrader van de echtgenoot over hardlopen, en ‘The circle’, een intrigerende roman over de rol van sociale media en privacy.

Staat ook nog op mijn lijstje: 24 uur zonder sociale media. Dat is een item van mijn 21-in-21-lijstje dat ik nog altijd eens moet oppakken. Ik moet toegeven dat ik daar toch licht nerveus over ben (ik heb de sociale mediaverslaving toch nog niet helemaal onder controle), maar het moet er toch echt eens van komen! Ik weet nog niet goed hoe ik het ga aanpakken. Ik denk dat ik dit NIET ga doen op een dag waarop er een uitstap gepland is, want dan ga ik balen als een stekker als ik geen foto’s kan nemen. Het zal denk ik dus eerder op een loopdag zijn, met als enige uitzondering een podcast opzetten of de brei-app. We zullen zien of het lukt, de echtgenoot zal vermoedelijk optreden als bewaker van de gsm voor als ik een plotse scrolldrang voel. 🙂

Veel kilometers lopen, dat betekent ook podcasts luisteren en dus inspiratie opdoen! Mijn podcastlijstje op de gsm staat al klaar. Zoals je weet is podcasts luisteren naast afleiding van het lopen voor mij ook een moment van self-improvement en inspiratie, want ik haal veel blogideeën uit dingen die ik hoorde in podcasts. Vorig jaar heb ik veel geschreven op vakantie en ook nu ligt de laptop klaar voor als ik een plotse schrijfdrang voel opkomen. Uiteraard hoop ik ook inspiratie te halen uit dingen die we gaan meemaken, of receptvondsten voor de foodblog door de lekkere gerechten die we hopelijk zullen proeven. Naast uitgerust en met opgeladen batterijen hoop ik dus ook met een hoofd vol ideeën terug te komen, want ik ben nog negen blogposts verwijderd van 100 lijstjes!

4 gedachten over “#91 Vakantiewishlist

Plaats een reactie