Geplaatst in Lijstje

#110 4 dingen om te bestendigen in 2024

In episode 34 van ‘Kelly zegt Foert’ deelt Kelly een lijstje met 7 dingen die ze wil bestendigen in 2024. Bestendigen is iets duurzaam maken, iets laten voortbestaan. Ik denk vaak aan wat ik wil loslaten (veel), aan wat ik nog wil doen (ook veel), maar ik vond het een heel verfrissend idee om eens stil te staan bij wat ik wil vasthouden en herhalen. In deze blog een blik op de 4 dingen die ik noteerde in mijn journal.

Vertragen en luisteren

Luisteren naar mijn hoofd en mijn lichaam. Dat doe ik op 2 manieren.

’s Ochtends begin ik de dag met yoga. Als eerste na het opstaan. Zo start ik de dag bewust met vertragen. Focussen op mijn ademhaling en luisteren naar mijn lichaam. Heb ik slecht geslapen of gepiekerd, reken dan maar van yes dat ik het ’s ochtends aan mijn schouders merk. Het doet zo’n deugd om dat dan te laten binnenkomen en mezelf dat ochtendlijke moment te gunnen om alles weer los te maken.

Op het einde van de dag (na de dagelijkse riedel van werk, sport, avondeten, afwas …) en vóór ik in de zetel kruip, vertraag ik opnieuw. Dit keer met mijn journal. En dat is net als yoga een echt ritueel en geen routine. Niet iets wat ik snel snel aframmel (wat soms wel gebeurde toen ik nog ’s ochtends schreef). Het is mijn moment waarop de focus even helemaal op mijn gedachten en gevoelens liggen. Een check-in met mezelf. Luisteren naar de ziel.

Mezelf durven gunnen en mogen met mildheid

Veel woorden, maar elk even belangrijk. Ik durf mezelf te gunnen, omdat ik mild mag zijn voor en van mezelf.

Ik gun mezelf een sterk en gezond lichaam, door veel te bewegen en door gezond te eten. Maar bewegen hoeft niet altijd intensieve sport te zijn. Ik gun mezelf te kiezen waar ik zin in heb, zonder strak sportschema (en dat is heel lang heel anders geweest). Ik gun mezelf lunchdates met een goed boek en een toast gourmet. Ik gun mezelf het advies dat ik ook aan anderen zou geven, met mildheid en compassie.

Het is iets nieuws voor mij, die mildheid, want ik ben lang vooral hard voor mezelf geweest. Maar ik vind de laatste maanden zoveel troost in zelfcompassie en mildheid, dat ik het absoluut wil bestendigen in 2024.

Vertrouwen in mijn innerlijk kompas

Ik gun mezelf het vertrouwen om in onzekere tijden terug te vallen op mijn innerlijk kompas. Mijn eigen waarden. De zekerheid van wat ik wél weet als alles op de helling staat. Er komt misschien nog wel eens een blogpost over, maar ik heb daarvoor een heerlijk leenzinnetje van Glennon Doyle uit ‘Ongetemd leven’:

Dapper zijn is niet bang zijn en het toch doen. Dapper zijn is leven vanuit je gevoel. Het is dapper om volledig op jezelf te vertrouwen.

Altijd kiezen voor positiviteit

Klinkt mooi he, zo’n innerlijk kompas, maar soms slaat de twijfel genadeloos toe.
“Ik denk of voel dit, maar is dat wel normaal?” En dan kreeg ik het beste advies van mijn therapeut. Als je twijfelt, kies dan wat voor jou aanvoelt als de meest positieve optie. Heeft me intussen al heel vaak geholpen. Zeker om te bestendigen dus, dat zinnetje.

Plaats een reactie